sobota, 19 stycznia 2013

Just kids, czyli "Poniedziałkowe dzieci" - Patti Smith i Robert Mapplethorp

Patti Smith
Poniedziałkowe dzieci
Czarne, 2012





Zaczynając czytać książkę Patti Smith, a była to pierwsza moja lektura jakiejkolwiek jej książki, dokładnie tak sobie ją wyobrażałem. Styl w jakim jest napisana, bardziej sprawozdawczy niż powieściowo-namiętny, ale przyjemny dla oka, wciągający, goniący opowiadaną historię (pewnie to też zasługa tłumacza). A niewiele wiedziałem o Patti Smith, w zasadzie nic poza tym, że jest amerykańską gwiazdą rock and rolla. Zresztą jakiejś strasznej ilości jej płyt też nie znam, tylko te ostatnie i to, co da się usłyszeć w radio. Jednak z tego zbudowałem sobie obraz artystki dokładnie taki, jaki przedstawiła ona sama w Poniedziałkowych dzieciach.
Zaskoczyła mnie historia jej młodości, tego w jaki sposób została piosenkarka, jaką przeszła do tego drogę – wydawało mi się, nie wiem dlaczego, że zaczęła być znana tak po prostu, a tu się okazuje, że nie. Zastanawia historia opisanego związku z Robertem Mapplethorpem, najpierw byli kochankami, potem okazało się, że nie do końca woli kobiety, a w zasadzie woli mężczyzn, zarabia na chleb i tworzenie sztuki sypiając z mężczyznami, a w tym wszystkim ona, niewinna Patti, oddana sztuce i imająca się różnych zajęć, by przeżyć i tworzyć. Rysowała, pisała, na samym końcu zaczęła śpiewać i grać. Być może dlatego jest taka w tym co robi – bo jej droga do tego nie była usłana różami.
Mimo iż w książce autorka z założenia opisuje historię swojego związku z Robertem, od momentu ich pierwszego spotkania w księgarni (sklepie?), w której ona pracowała aż do czasu śmierci Roberta, gdy Patti miała już męża i dzieci, czytając podświadomie skupiałem się głównie na jej postaci. Niemniej książka jest warta polecenia zarówno tym, którzy szukają ciekawej historii, tym którzy chcą przeczytać o historii związku tych dwojga, bądź tym, którzy szukają informacji na temat któregoś z opisywanych dwojga. Ciekawa proza, polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz